I dag har vi hatt foto-dag på skolen :) Vi var en gruppe på fire, Heidi, Tiril, Sara og meg. Kameraet måtte vi låne av skolen, siden det vi egentlig hadde ble tomt for batteri før vi fikk startet :(
Oppgaven vår var at vi først skulle ta et bilde som ga et viktig budskap. Vi valgte derfor å ta dette bildet:
Beskrivelse
På dette bildet ser vi to personer, en lærer og en elev. Vi ser at eleven sitter på facebook i timen, til mange læreres store frustrasjon. Læreren holder en matteprøve som skal gis tilbake til eleven, og karakteren 2- i rød penn er plassert i en stor ring for å komme tydelig frem, og for at leseren skal få fokus på karakteren.
Handlingen foregår selvfølgelig på skolen, i matteprøven, og eleven har prestert svært dårlig. Vi vet fra før at facebook i timen er et stort problem for mange norske elever, rett og slett fordi de ikke klarer å følge med på det de skal lære. Vi har et tilbud om PC i undervisningen, og det er dessverre ikke alle som bruker den på riktig måte hele tiden.
Tolkning
I forgrunn ser vi først og fremst eleven og læreren. Læreren er nærmere oss enn eleven er, men begge er en del av bildets forgrunn, og har likt fokus. Når det gjelder dette bildet vil jeg også gjerne ta med en mellomgrunn, her matteprøven og PCen befinner seg. De er en veldig viktig del av bildet, plassert i midten av bildet, som gjør at blikket til leseren trekkes hit. I bakgrunnen ser vi litt av klasserommet læreren og eleven befinner seg i. Det forteller oss at handlingen foregår i klasserommet, og at det da ikke er bra at eleven er på facebook. Bildet ville gitt en helt annen mening hvis det fortalte oss at eleven hadde satt på facebook hjemme på rommet sitt. På skolen vet vi at det ikke er lov å være på facebook i timen, så for å forstå dette bildet fullstendig må man altså ha bak-kunnskaper om at facebook på skolen er negativt, og at dette kan være en av grunnene til at eleven på bildet presterte dårlig på matteprøven.
Når det gjelder hvilke linjer som finnes i bildet vil jeg trekke inn en linje jeg mener går mellom prøven og PCen. De to er plassert ved siden av hverandre, men skulle egentlig ikke hatt noe med hverandre å gjøre! Det blir et skille mellom prøven og PCen, som i dette tilfellet handler om to helt forskjellige ting. Prøver er noe man sitter med på skolen, mens facebook er noe man helst skal sitte med hjemme, ikke i timen!
Dette bildet er tatt slik at vi ikke har fått med hele læreren, og heller ikke så mye av det som skjer rundt personene. Ved å bruke dette utsnittet får læreren og eleven mer fokus, og vi glemmer litt det som skjer rundt. Bakgrunnen kommer ikke så klart frem, fordi det ikke er så viktig for bildets betydning annet enn at vi skal forstå at handlingen skjer i et klasserom. Bildet er også tatt i fugleperspektiv, noe som gjør at det virker som om læreren ser ned på eleven. Vi får et inntrykk av ulike maktforhold, at læreren har mer makt enn eleven.
Budskap
Et viktig budskap i dette bildet er at hvis man tilbringer mye tid på Internett-sider som ikke har noe med skole å gjøre i undervisningstiden kan det ta oppmerksomheten vekk fra det som foregår i timen. Undervisning er viktig, og sider som facebook stjeler mye oppmerksomhet. Dette kan gå hardt utover prøveresultater, men gjelder selvfølgelig ikke alle. Noen klarer å fordele oppmerksomheten sin på flere ting samtidig, men for de aller fleste vil ikke det å være på facebook virke positivt på egen læring!
Evaluering
Jeg mener at dette bildet er et funksjonelt bilde, som gir et godt innblikk i mange elever og læreres hverdag, og skildrer et problem mange er kjent med! Fokuset er tydelig, og bildet kan passe godt inn i f.eks. En artikkel der spørsmålet kan være: «PC i undervisningen. Positivt eller negativt?» Jeg tror mange vil kjenne seg igjen i dette bildet!
Deretter fikk vi i oppgave å lage en bildeserie på 3 bilder, som skulle fortelle en handling. Her er bildeserien vår:



Vi ser tydelig at dette dreier seg om en jente som ikke har det så greit på skolen. På det første bildet sitter hun alene ute, i hånden har hun en saks. I det ene hjørnet ser vi to ungdommer som kommer gående mot henne. Vi valgte å plassere jenta og de to ungdommene i hvert sitt hjørne av bildet så det virker større, og at ikke blikket blir trukket mot midten. På det neste bildet ser vi at ungdommene mobber henne, noe de tydelig synes er morsomt. Bildet er tatt slik at det skal virke som at mobberen i blå t-skjorte har mye makt, og ser ned på jenta, som ikke ser ut til å gjøre så mye motstand. Kanskje er det en vane for henne at ting foregår på denne måten, hun har bare blitt vant til å takle det.
På det siste bildet ser vi at jenta har gjemt seg mellom to containere. Hun gjemmer hodet i hendene, er veldig lei seg, og ønsker mest sannsynlig ikke at noen skal finne henne slik.
Bildeserien vår illustrerer noe som er et problem for mange som blir mobbet. De tør ikke si ifra, og opplever dermed ikke noe forbedring i situasjonen. Mobbing frarøver oss selvtilliten, og vi håper dere kan se det utfra vår bildeserie.
Oppgaven vår var at vi først skulle ta et bilde som ga et viktig budskap. Vi valgte derfor å ta dette bildet:
Beskrivelse
På dette bildet ser vi to personer, en lærer og en elev. Vi ser at eleven sitter på facebook i timen, til mange læreres store frustrasjon. Læreren holder en matteprøve som skal gis tilbake til eleven, og karakteren 2- i rød penn er plassert i en stor ring for å komme tydelig frem, og for at leseren skal få fokus på karakteren.
Handlingen foregår selvfølgelig på skolen, i matteprøven, og eleven har prestert svært dårlig. Vi vet fra før at facebook i timen er et stort problem for mange norske elever, rett og slett fordi de ikke klarer å følge med på det de skal lære. Vi har et tilbud om PC i undervisningen, og det er dessverre ikke alle som bruker den på riktig måte hele tiden.
Tolkning
I forgrunn ser vi først og fremst eleven og læreren. Læreren er nærmere oss enn eleven er, men begge er en del av bildets forgrunn, og har likt fokus. Når det gjelder dette bildet vil jeg også gjerne ta med en mellomgrunn, her matteprøven og PCen befinner seg. De er en veldig viktig del av bildet, plassert i midten av bildet, som gjør at blikket til leseren trekkes hit. I bakgrunnen ser vi litt av klasserommet læreren og eleven befinner seg i. Det forteller oss at handlingen foregår i klasserommet, og at det da ikke er bra at eleven er på facebook. Bildet ville gitt en helt annen mening hvis det fortalte oss at eleven hadde satt på facebook hjemme på rommet sitt. På skolen vet vi at det ikke er lov å være på facebook i timen, så for å forstå dette bildet fullstendig må man altså ha bak-kunnskaper om at facebook på skolen er negativt, og at dette kan være en av grunnene til at eleven på bildet presterte dårlig på matteprøven.
Når det gjelder hvilke linjer som finnes i bildet vil jeg trekke inn en linje jeg mener går mellom prøven og PCen. De to er plassert ved siden av hverandre, men skulle egentlig ikke hatt noe med hverandre å gjøre! Det blir et skille mellom prøven og PCen, som i dette tilfellet handler om to helt forskjellige ting. Prøver er noe man sitter med på skolen, mens facebook er noe man helst skal sitte med hjemme, ikke i timen!
Dette bildet er tatt slik at vi ikke har fått med hele læreren, og heller ikke så mye av det som skjer rundt personene. Ved å bruke dette utsnittet får læreren og eleven mer fokus, og vi glemmer litt det som skjer rundt. Bakgrunnen kommer ikke så klart frem, fordi det ikke er så viktig for bildets betydning annet enn at vi skal forstå at handlingen skjer i et klasserom. Bildet er også tatt i fugleperspektiv, noe som gjør at det virker som om læreren ser ned på eleven. Vi får et inntrykk av ulike maktforhold, at læreren har mer makt enn eleven.
Budskap
Et viktig budskap i dette bildet er at hvis man tilbringer mye tid på Internett-sider som ikke har noe med skole å gjøre i undervisningstiden kan det ta oppmerksomheten vekk fra det som foregår i timen. Undervisning er viktig, og sider som facebook stjeler mye oppmerksomhet. Dette kan gå hardt utover prøveresultater, men gjelder selvfølgelig ikke alle. Noen klarer å fordele oppmerksomheten sin på flere ting samtidig, men for de aller fleste vil ikke det å være på facebook virke positivt på egen læring!
Evaluering
Jeg mener at dette bildet er et funksjonelt bilde, som gir et godt innblikk i mange elever og læreres hverdag, og skildrer et problem mange er kjent med! Fokuset er tydelig, og bildet kan passe godt inn i f.eks. En artikkel der spørsmålet kan være: «PC i undervisningen. Positivt eller negativt?» Jeg tror mange vil kjenne seg igjen i dette bildet!
Deretter fikk vi i oppgave å lage en bildeserie på 3 bilder, som skulle fortelle en handling. Her er bildeserien vår:
Vi ser tydelig at dette dreier seg om en jente som ikke har det så greit på skolen. På det første bildet sitter hun alene ute, i hånden har hun en saks. I det ene hjørnet ser vi to ungdommer som kommer gående mot henne. Vi valgte å plassere jenta og de to ungdommene i hvert sitt hjørne av bildet så det virker større, og at ikke blikket blir trukket mot midten. På det neste bildet ser vi at ungdommene mobber henne, noe de tydelig synes er morsomt. Bildet er tatt slik at det skal virke som at mobberen i blå t-skjorte har mye makt, og ser ned på jenta, som ikke ser ut til å gjøre så mye motstand. Kanskje er det en vane for henne at ting foregår på denne måten, hun har bare blitt vant til å takle det.
På det siste bildet ser vi at jenta har gjemt seg mellom to containere. Hun gjemmer hodet i hendene, er veldig lei seg, og ønsker mest sannsynlig ikke at noen skal finne henne slik.
Bildeserien vår illustrerer noe som er et problem for mange som blir mobbet. De tør ikke si ifra, og opplever dermed ikke noe forbedring i situasjonen. Mobbing frarøver oss selvtilliten, og vi håper dere kan se det utfra vår bildeserie.
Fine bilder :D Du har skrevet bra, og nøye! :D
SvarSlett