onsdag 8. september 2010

Analyse av reklamefilm!

Analyse av reklame!

Jeg har valgt å analysere en reklamefilm for ostemerket Norvegia, en gulost fra Tine. Her møter vi en lærer som snakker om problemer med ulike elever på skolen, hele tiden mens hun spiser brødskiver med Norvegia på. Jeg valgte denne reklamen fordi jeg synes den er morsom, og fordi den får frem budskapet på en bra måte. Det er en reklamefilm som de fleste har sett. Målgruppen tror jeg både er de som allerede spiser Norvegia på brødskiven, og de som kanskje aldri har smakt den før. De som allerede spiser den vil synes reklamen er morsom, mens de som ikke har smakt kanskje får lyst til å gi osten en sjanse. Jeg tror at denne reklamen sendes gjennom TV fordi det er folk i alle aldersgrupper som ser på, så reklamen når frem til flest mulig.
Filmen: http://www.youtube.com/watch?v=vvDOTlCOZ58

Hvem sier hva, i hvilken kanal, til hvem, med hvilken effekt?
Hvis jeg skal analysere reklamen ved hjelp av prosessmodellen vil jeg si at det er ostemerket Norvegia fra Tine som sier noe. Slagordet til Norvegia er «noen forhold varer livet ut», så det de sier er at de produserer så god ost at man ikke blir lei av å spise den gjennom livet. Når det gjelder hvilken kanal budskapet går gjennom, så er det TV det er snakk om. Reklamefilmen sendes i reklamepauser på ulike kanaler, blant annet på TvNorge, flere ganger i døgnet. Mottakerne i denne reklamen er Tv-seerne, i ulike aldre, og effekten/funksjonen er at Norvegia både ønsker å underholde kundene sine, og skaffe seg nye. Støy i denne reklamefilmen kan være at merket Norvegia slett ikke er nytt, at de fleste har hørt om det. Derfor kan det være sånn at de som liker osten allerede spiser den, og de som ikke er så glad i den heller ikke kjøper den. Budskapet er kjent. Kanskje det er derfor Norvegia satser på en litt morsom reklame denne gangen, i stedet for å si direkte til seerne at de bør kjøpe osten.


Tekstmodellen handler om hvordan mottakerne forstår reklamen. Forskjellige mennesker vil forstå reklamefilmen på ulike måter. Her brukes det mange forskjellige situasjoner man kan møte på i skoletiden til å formidle budskapet. Alt fra bestevenninner som krangler til vaktmestere som gir elever buksevann forteller oss at det finnes mange kompliserte øyeblikk i livet, og at noen forhold kommer og går, mens andre består. Læreren sverger til Norvegiaosten på brødskiven, et forhold som skal vare livet ut, i følge reklamen. Mange virkemidler er derfor brukt til å formidle budskapet, istedet for masse forklaringer på hvorfor osten er god, hva som gjør den så god, osv. Budskapet kommer likevel klart frem: Norvegia er god ost!
De fleste som ser reklamen vil nok oppfatte den som morsom, mens noen synes kanskje ikke det. Jeg vil uansett si at det kan være vanskelig å føle seg krenket eller «latterliggjort» på noen måte i denne reklamen, slik mange homofile kanskje ville følt seg i Tv2 sin etterligning av «doffen har daua»-reklamen, og det er selvfølgelig positivt.


Analyse ved hjelp av prosessmodellen og analyse ved hjelp av tekstmodellen skiller seg fra hverandre ved at i prosessmodellen ser vi på hvem som sier hva til hvem gjennom hvilken kanal, og hva slags effekt det har på seerne/leserne. Det kan også finnes støy i prosessmodellen. Vi finner frem til konkrete svar på hvem som sier hva, osv, som er ren fakta om reklamen.
I tekstmodellen ser vi mer på hvordan seerne av reklamen oppfatter den, hva slags virkemidler som er brukt for å få frem budskapet, og hvordan disse virkemidlene påvirker måten vi forstår reklamen på. Meningene om en reklame kan være utrolig forskjellige!
Tolkningen av reklamen endres litt etter hvilken modell man bruker. I prosessmodellen analyserer man reklamen utfra enkle spørsmål, noe som kanskje kan gjøre det vanskelig å se virkemidlene som er brukt. Når man etterhvert begynner å analysere med tekstmodellen ser man hva produsentene har brukt/gjort for å få frem budskapet, da får man gjerne et litt annet inntrykk av reklamen, enten det er positivt eller negativt. Når det gjelder denne reklamen vil jeg si at jeg ble mer positivt innstilt til den da jeg analyserte med tekstmodellen etter prosessmodellen, for det var lettere å se at Norvegia hadde brukt så mange forskjellige situasjoner til å fremme budskapet.


Konklusjonen min når det gjelder analysen er at man ser reklamer fra et litt annet perspektiv når man analyserer med prosessmodellen i forhold til tekstmodellen. Grunnen til dette kan være at under prosessmodellen leter man etter svar, og man overser gjerne virkemidler og replikker som påvirker reklameopplevelsen. Man prøver rett og slett å skille ut fakta. Med tekstmodellen får man større mulighet til å «utfolde seg», man skriver mer etter egne meninger og opplevelser når det gjelder reklamen. På denne måten får man muligheten til å se det man kanskje ikke fikk med seg da man analyserte med prosessmodellen. Begge modellene er gode måter å analysere en reklame på, fordi man får sett reklamen fra to forskjellige vinkler, men når det gjelder akkurat denne reklamefilmen synes jeg tekstmodellen gir best forståelse av den. Dette er fordi det er brukt så mange virkemidler som jeg ikke synes vi skal overse, og budskapet kommer klart frem utfra disse, uten at vi trenger å analysere den med tekstmodellen først.



















Denne reklamen vant også Sølvfisken for april 2010. Sølvfisken er en kåring hver måned, der vinnerne automatisk kommer videre til den årlige gullfisk-kåringen.

5 kommentarer: